Met de fysiotherapeut bent u snel weer in beweging
Bezoek onze locatie
Eerste Zeine 120 Waalwijk
Stuur ons een e-mail
info@fysiotherapie-elegance.nl
06-11919425

Zweepslag: voorkomen is beter dan genezen

Het kan je zomaar gebeuren: je bent lekker aan het sporten en ineens voel je een scherpe pijn in je kuit. Doorlopen is geen optie meer, want dit is vaak veel te pijnlijk. Klinkt het je bekend? Dan kan het zijn dat je een zweepslag in je kuit hebt. Hoe deze blessure ontstaat en wat je zelf kunt doen om dit te voorkomen, dat legt onze sportfysiotherapeut Sjoerd je graag uit in deze blog.

Hoe ontstaat een zweepslag?

Een zweepslag wordt ook weleens een tenniskuit genoemd. Het is een (sport)blessure die vaak ontstaat als je veel kracht zet, bijvoorbeeld als je tijdens het sporten hard afzet op je benen. In sommige gevallen kan de blessure ook ontstaan tijdens het stilstaan. Bij een zweepslag is er een scheur ontstaan in de spier in je kuit; vaak is dit een klein scheurtje, maar soms is de spier ook gedeeltelijk afgescheurd. De zweepslag zorgt voor een plotselinge scherpe pijn in je kuit, alsof iemand er met een zweep op slaat. Het is erg pijnlijk en doorlopen lukt vaak niet meer goed. Naast de pijn ontstaat er ook vaak zwelling en een blauwe plek ter hoogte van de spierscheur.

Hersteltraject na een zweepslag

In veel gevallen herstelt de kuitspier binnen 2 tot 8 weken. De benodigde behandeling van jouw zweepslag hangt af van de ernst van de blessure. Bij een klein spierscheurtje kan rust en koelen al voldoende zijn. Daarnaast wordt aangeraden het been meteen omhoog te houden. Zo verlicht je de pijn en wordt het herstel van je spier bevorderd. Je kunt vervolgens het bewegen na een aantal dagen langzaam opbouwen; start met voorzichtig staan op het been, vervolgens probeer je wat stappen te zetten en als wandelen weer voorzichtig gaat kun je wat oefeningen doen. Als je de oefeningen pijnloos kunt uitvoeren, ben je klaar om weer rustig te wandelen en het sporten weer op te starten.

Bij een zwaardere blessure, zoals het gedeeltelijk afscheuren van de kuitspier, is een completere aanpak nodig. Fysiotherapie kan je in dat geval helpen om weer snel pijnvrij te kunnen bewegen. Onze fysiotherapeuten kijken samen naar jouw pijnklachten en welke beperkingen je ervaart. Vervolgens stellen we samen met jou een behandelplan op en krijg je oefeningen die je zelf rustig op kunt bouwen. Als je een fanatiek sporter bent wordt je behandelplan aangepast op jouw sportdoelen, zodat je zo snel mogelijk weer pijnvrij kunt sporten.

Wat kun je zelf doen om een zweepslag te voorkomen?

Een zweepslag is vaak een plotselinge overbelasting van de spier in je kuit. Om zo’n overbelasting te voorkomen kun je zelf een aantal dingen doen. We geven je 5 tips om een zweepslag te voorkomen:

1. Stretch voor het sporten en zorg voor een goede warming-up; zo worden je spieren warm en soepel.
  2. Bouw het sporten rustig op; je mag niet te snel te veel van je spieren vragen. Ben je beginnend sporter? Zorg dan dus dat je de intensiteit van je trainingen langzaam opvoert.
  3. Zorg voor schoenen die goed, stevig aan je voeten zitten en die een goede schokdemping hebben.
  4. Leer jezelf de juiste sporttechnieken; verkeerd afzetten of rennen kan blessures veroorzaken. Twijfel je over je houding en techniek? Vraag dan advies aan onze sportfysiotherapeut.
  5. Houd je spieren warm door ze te bedekken met kleding. Vooral als je graag buiten sport (tijdens de koudere periodes) is deze tip erg belangrijk.

Meer informatie of een afspraak maken?

Heb jij naar aanleiding van deze blog nog vragen? Wil je graag hulp bij het herstellen van je zweepslag? Of heb je hulp nodig van onze sportfysiotherapeut om je sport zo snel mogelijk weer op te kunnen pakken? Neem dan contact met ons op door te bellen naar 0416-650700 of een mail te sturen naar info@fysiotherapie-elegance.nl. Je kunt ook het contactformulier op onze website invullen.