Met de fysiotherapeut bent u snel weer in beweging
Bezoek onze locatie
Eerste Zeine 120 Waalwijk
Stuur ons een e-mail
info@fysiotherapie-elegance.nl
06-11919425
Welke rol speelt voeding bij artrose? Wij hebben de feiten voor je op een rij gezet. Bij Elegance Fysiotherapie in Waalwijk, Noord-Brabant.

3 feiten over de rol van voeding bij artrose

Als we binnen onze fysiotherapiepraktijk mensen behandelen met artrose, dan krijgen we vaak de vraag of voeding en supplementen van invloed kunnen zijn op hun artroseklachten. Het is logisch dat mensen met artrose op zoek gaan naar nog meer oplossingen, naast fysiotherapie, om hun artroseklachten de baas te blijven. Via dr. Google krijgen we doorgaans geen eenduidig antwoord op die vraag. Toch zijn we voor je op zoek gegaan en hebben een paar feiten boven tafel gekregen.

Feit 1: Artrose is niet te genezen met voeding

Reuma Nederland zegt: Er zijn geen aanwijzingen dat voeding invloed heeft op het ontstaan van artrose. Ook weten we nog niet of bepaalde voeding artrose kan verergeren of juist verbeteren. Wel kan het hebben van een gezond gewicht invloed op jouw klachten hebben.

Voedingscentrum zegt: op dit moment is er geen speciaal voedingsadvies voor mensen met artrose dat wetenschappelijk voldoende onderbouwd is. De adviezen om geen voeding uit de nachtschadefamilie te eten, zoals aardappel, tomaat, aubergine en paprika, visoliecapsules te slikken en geen melk of koffie te drinken, zijn dus niet voldoende bewezen.

Artrose is een aandoening waarbij het kraakbeen afneemt. De oorzaak van artrose is nog steeds niet duidelijk. Kraakbeen wat eenmaal afgesleten is, zal nooit meer teruggroeien, hoe gezond je ook eet. Het slijtageproces bij artrose doet op zich geen pijn omdat kraakbeen geen zenuwen bevat. De pijn en stijfheid bij artrose worden veroorzaakt door gewrichtsontstekingen.

Feit 2: Bepaalde voeding kan ontstekingen afremmen

Bij artrose ontstaan vrijwel altijd ontstekingen aan de gewrichtskapsels. Het is bekend dat sommige voedingsmiddelen deze ontstekingen kunnen verminderen en weer andere voedingsmiddelen ze juist kunnen aanwakkeren. Als je last hebt van artrose, is het verstandig om voedingsmiddelen te eten die rijk zijn aan Omega 3-vetzuren. Deze hebben een ontstekingsremmende werking. Een ontstekingsremmend dieet werkt niet zo snel als een ontstekingsremmende pijnstiller. Het effect zal dus pas na een tijdje voelbaar zijn.

Welke voedingsmiddelen zijn aan te raden bij artrose?

• Veel groente en vers fruit
  • 2x per week vette vis, zoals haring, makreel, zalm of tonijn, deze zijn rijk aan ontstekingsremmende vetzuren.
  • Biologisch of scharrelvlees. Deze dieren bevatten meer gunstige Omega 3-vetzuren.
  • De Nieuw-Zeelandse Groenlipmossel, Curcumine of Zwarte bes blad; uit meerdere wetenschappelijke studies wordt de ontstekingsremmende werking van deze natuurlijke ingrediënten onderbouwd.

Welke voedingsmiddelen zijn af te raden bij artrose?

• Zonnebloemolie, margarine en pinda’s. Deze bevatten veel Omega 6-vetzuren. Bij een overmaat van dit vetzuur in je lichaam wordt de ontstekingsremmende werking van Omega 3-vetzuren afgeremd.

Wil je meer weten over ontstekingsremmende diëten, neem dan eens een kijkje op deze site.

Feit 3: Overgewicht geeft extra klachten bij artrose

Het is algemeen bekend dat overgewicht een negatieve invloed heeft op gewrichtsklachten.

Mensen met artrose en overgewicht ervaren meer pijnklachten. Als je een ontstekingsremmend dieet volgt is het niet een garantie dat je ook veel gewicht verliest. Maar in veel gevallen gaan er wel wat overtollige pondjes van af. Wat bewezen effectief is bij zowel artrose als voor gewichtsverlies is bewegen. Dus met veel beweging en een gezond eetpatroon houd je jouw gewicht op peil en je artroseklachten onder controle.

Welke rol speelt fysiotherapie bij artrose?

Heb je artroseklachten en wil je jouw klachten de baas blijven. Dan kan fysiotherapie jou daarbij ondersteunen. Onze fysiotherapeuten staan voor je klaar om je met raad en daad bij te staan. Wil je begeleid worden bij jouw artrose of wil je eerst meer informatie over onze behandelingen bij artrose, neem dan contact met ons op via 0416-650700, info@fysiotherapie-elegance.nl of via het contactformulier op onze website.